El Pessebre de Llers amplia el recorregut i el guió incorpora referències al Procés que viu Catalunya
2014-12-15 09:00“Endavant les atxes!” Amb aquest crit tornaran a obrir-se les portes del recinte que acull el Pessebre. Com cada any, els soldats romans i les seves torxes seran els encarregats de guiar els visitants per tot un itinerari que combina les escenes tradicionals amb els efectes de llum i so. El canvi principal de l’edició d’enguany consisteix en l’ampliació del recorregut, amb una recreació del poble antic de Lertio, la incorporació de noves escenes, i un nou text de Francesc Cruanyes, sobre la base de l’antic del mateix autor. També canvia tot el muntatge musical, obra del llersenc Jordi Pons Pous.
El nou guió incorpora múltiples referències al Procés que viu Catalunya del 2010 ençà, amb cites sobre l’empadronament, el cens, la consulta, els reis i la submissió del poble hebreu a l’imperi romà. En la línia de vincular tradició i actualitat, aquestes referències substitueixen les del text anterior, que clamava pel deteriorament del territori amb infraestructures com la MAT, la línia del TGV, l’autopista o la presó.
Més de 40 escenes diferents
Distingeixen el Pessebre de Llers escenes singulars com ara el Campament romà –amb la taverna, la presó, les aigües termals, la sala d’olis i massatges–, el neguit del Profeta Zacaries, el Cau del dimoni –que provoca l’esglai dels més menuts amb l’espetec del foc–, l’Encantador de serps, els Leprosos pidolaires, el bestiar –el bou, la mula i xais, porcs, cavalls, aviram...–, el Caganer i el Pixaner... Des de de l’Anunciació fins a l’Establia, el recorregut no passa per alt el palau del Rei Herodes –amb la matança dels innocents– ni el camí dels Tres Reis fins a l’Adoració. Tampoc no hi manquen les escenes clàssiques que recreen i adapten el Betlem històric al pessebrisme català: els horts, el mercat, les botigues, els oficis –fusters, picapedrers, filadores, llenyataires, la castanyera–, els pastors, l’escola, la vida en família... I és clar, sent a Llers, no hi podia mancar un olivet i un racó dedicat a les bruixes. L’any passat, a més, s’hi va afegir un bordell.
Més de 150 figurants
La representació és una iniciativa de l’Associació Juvenil Brullersenca que mobilitza gairebé tot el poble. A la vista, més de 150 figurants guarnits amb robes que sintetitzen la manera de vestir de la Judea de fa dos mil anys amb la indumentària tradicional catalana i rural. Les funcions es desenvolupen a Can Casagran, antic casalot senyorívol que actualment acull l’Ajuntament de la població. El recinte comprèn la mansió i un bosc tancat, on es realitza el Pessebre.
Les funcions estan programades per als dies 21, 25, 26 i 28 de desembre i 1 i 4 de gener de 2015, cada dia amb doble representació, a les sis i a les set del vespre. Com sempre, l’entrada és de franc i es prega puntualitat per seguir la totalitat de la funció. L’itinerari és absolutament apte i segur per a les criatures i per a les persones amb mobilitat reduïda. A la sortida, s’ofereix als visitants galetes i garnatxa i se’ls convida a fer aportacions voluntàries per garantir la continuïtat gratuïta de l’espectacle.